Ga jij liever naar de sportschool voor je workout of train je liever thuis? Ondanks dat de sportschool veel meer mogelijkheden biedt ben ik zelf iemand die liever thuis traint. Er staan veel workouts online en om al je spiergroepen te kunnen trainen hoef je niet je hele huis te verbouwen tot home gym. Ik deel tips in dit artikel welke fitnessartikelen ik gebruik om lekker thuis te trainen.

Waarom thuis trainen?

Het voornaamste voordeel is dat we geen smoesjes hebben om niet te gaan, omdat we ten alle tijde kunnen trainen. Dankzij onze opleiding tot fitnessinstructeur kunnen we elkaar ook goed helpen bij de zwaardere oefeningen en hebben we geen hulp nodig van andere trainers bij het letten op de vorm (dit is wat mij betreft het grootste voordeel van een sportschool, naast dat ze veel materialen hebben). Verder is het gewoon fijn om je eigen muziek op te zetten, onder je eigen douche te kunnen staan zonder een reis terug naar huis. Uiteraard kun je thuis trainen en de materialen die je gebruikt zo gek maken als je zelf wil, maar wij hebben zelf beperkte ruimte in ons huis, dus ik deel vooral de materialen die wij de beste verhouding vinden hebben tot hoeveel oefeningen je er mee kunt uitvoeren versus hoeveel ruimte ze in huis nemen. Cardio apparatuur hebben we niet meer staan, die training proberen we te halen uit hardlopen en fietsen buiten.

Bron: Unsplash

Halterbank

Eigenlijk is dit het enige fitness apparaat dat bij ons thuis staat. De bank is opklapbaar en neemt daarmee weinig ruimte in, en biedt tegelijkertijd super veel mogelijkheden tijdens het trainen. Wij gebruiken de bank meestal voor de Bench Press (bankdrukken) met een barbell en voor Bent over rows en Fly’s met losse dumbells. Ook kun je er prima Sit-Ups en Dips op doen. Je kunt soortgelijke apparaten zoals de onze hier vinden.

Barbells en dumbells

Verder hebben we een Halterset bestaande uit twee halterstangen (barbells, een van gietijzeren voor mijn vriend en een aearobic bar voor mij) en een aantal kleine dumbells. De meeste sets hebben verstelbare gewichten, de bekende schijven die je aan de stang kunt bevestigen. Ook hebben een aantal kleinere dumbells liggen. Naast de oefeningen die we op de halterbank noemden bieden deze materialen de mogelijkheid om compound oefeningen te doen zoals Squats en Deadlifts. Met de verstelbare gewichten doe ik verder nog sit-ups of varianten van de traditionele squat en deadlifts. De dumbells gebruiken we voor alle arm- en schouderoefeningen en squats.

Bron: Unsplash

Matjes

Zeker als je gewichten gebruikt doe je er goed aan om met matten te trainen, zodat je niet tijdens een zware workout ook nog eens moet nadenken of je je vloer sloopt. Daarnaast kun je makkelijker oefeningen liggend doen, zoals planks, push ups en sit ups. Wij hebben thuis deze vloermatten liggen die we al jaren intensief gebruiken, maar nog steeds mooi zijn.

Internet

Deze tip lijkt misschien wat flauw, maar als je even inspiratie mist kun je een goudmijn aan leuke workouts vinden, let uiteraard wel op of de trainer gediplomeerd is. Ook zou je nog kunnen denken aan het televisieprogramma Nederland in Beweging. Dit heeft onterecht soms nog het imago dat dit vooral voor ouderen is, maar in een kwartier bieden ze een training aan die meestal alle spiergroepen aanspreekt en ze leggen goed uit hoe je de oefening technisch correct uitvoert. En.. je kunt de training naar je behoefte altijd nog verzwaren met extra gewichten of door een aantal afleveringen achter elkaar te doen als je denkt dat de training je te makkelijk af gaat!

Bron: Unsplash

Tenslotte

Ga je zelf thuis trainen? Zoek dan goed op hoe de technische uitvoering van je oefeningen die je gaat doen er precies uitzien (bijvoorbeeld hier) of laat een fitness schema voor je maken door een gediplomeerd fitness instructeur, zodat je ook een passend aantal herhalingen en sets traint die past bij je fitness doelen. Als je met zwaardere gewichten traint: zorg er voor dat er iemand in de buurt is om te spotten bij oefeningen als de Bench Press, veiligheid eerst! Ook kun je denken aan een grote spiegel in de kamer waar je traint, zodat je goed kunt zien of je bepaalde oefeningen technisch goed uitvoert. Tenslotte schrijf ik vaker over sport tips en actieve uitjes op deze pagina, dus daar kun je ook een kijkje nemen! Schroom zeker niet om je vragen in de comments hieronder te stellen!

Momenteel werk ik samen met bol.comDaisycon en TradeTracker middels affiliate linkjes. Ik krijg niet betaald om deze te plaatsen, maar als jij op een link klikt en daarna iets bestelt op dezelfde website, krijg ik een kleine commissie. Dit kost jou verder niets.

Bron foto’s: Unsplash

Design en lifestyleDesign en lifestyle

Stephanie (1989) is een geboren en getogen Rotterdamse. Na het afronden van haar studie psychologie heeft ze in allerlei verschillende steden gewerkt en veel gereisd in Europa, maar is ze altijd aan Rotterdam verbonden gebleven. Eerder heeft ze geschreven voor Meisjes aan de Maas, een online magazine over Rotterdamse lifestyle. Ook beheert ze het Instagram account mooisuitrotterdamzuid. Voor Catching Up gaat ze graag op onderzoek uit naar nieuwe en unieke plekken, restaurants en winkels. Verder gaat ze graag het gesprek aan met ondernemers of mensen met een bijzonder verhaal.