Ondanks mijn grote liefde voor sport, is hardlopen nooit mijn favoriete onderdeel geweest. Ik kan me niet herinneren dat ik na mijn tienerjaren langer dan een half uur achtereenvolgens heb gerend, afgezien van korfbalwedstrijden waar je tussentijds nog op adem kon komen of de conditietesten bij gymlessen. Voor mijn gevoel ben ik er ook niet goed in: als met mijn partner mee het park in ging voor een hardloopsessie moest ik het na een kwartier al afleggen tegen mijn barre conditie, steken in mijn zij of mijn hoofd dat me er echt van overtuigde dat ik het nooit zou kunnen. Tegelijkertijd ben ik al sinds ik mij kan herinneren groot fan de de Rotterdamse marathon: ik kijk elk jaar naar de snelste en laatste lopers en vind het nog steeds ontzettend knap dat je zo´n afstand kunt volbrengen.

Waarom hardlopen?

Ik merkte dat ik steeds meer behoefte kreeg aan een nieuwe sportieve prikkel en na een deepdive op het internet en allerlei boeken over hardlopen heb ik voor dit jaar besloten om mezelf een sportief doel te geven door te gaan hardlopen. Die marathon gaat ´m zeker nog niet worden, ik wil het graag goed en blessurevrij aanpakken en mezelf qua energie niet opblazen. Toch merk ik ook een ´einddoel´ nodig te hebben om mezelf van de bank af te krijgen. Ik besluit me in te schrijven voor de City Run Rotterdam van 9 april: een parcours van 4,2km die finisht op de Coolsingel. Mijn vriend houdt van hardlopen en doet gelukkig mee, en een goede vriendin besluit zich ook in te schrijven, waardoor ik meteen twee fijne trainingsmaatjes heb. We volgen samen een opbouwschema die ons in 12 weken gaat klaarstomen om 5 km te kunnen lopen. Eerlijkheidshalve denk ik dat mijn trainingsmaatjes dit eigenlijk al aankunnen, maar we hebben allemaal lang niet meer gelopen en houden ons netjes aan het schema. Naast 3x per week hardlopen doen we tevens krachttraining in de sportschool en ga ik naar de fysio, om blessures te voorkomen.

Bron: Wallpaper Flare

Progress

Inmiddels zijn we op de helft van ons hardloopschema, wat betekent dat we 20 minuten achtereenvolgens hardlopen. Vanwege de slechte weersomstandigheden en drukke agenda´s hebben we deze sessies tot nu toe allemaal op de loopband afgelegd, maar het doel is dat zodra alle winterstormen voorbij zijn geraasd en we meer gewend zijn aan langere stukken aaneengesloten lopen, wij lekker buiten gaan lopen. Het schema dat we volgen is opgebouwd in drie trainingen per week, waar we eerst in intervaltraining opbouwen. In de loop van de weken neemt de lengte van de duurlopen toe en worden de pauzemomenten waarbij je op een rustiger tempo mag lopen korter. Naarmate de weken vorderen is het ook de bedoeling dat je aan het einde van een hardloopsessie een aantal minuten op 100% loopt. Rond week 5 merkte ik toch klachten van overbelasting in een blessuregevoelige knie, waarop ik heb besloten om naar een fysiotherapeut te gaan. Ik volg nu fasciatherapie, wat erg goed helpt, plus de blessing van de fysiotherapeut die vindt dat ik het verantwoord aanpak en er vertrouwen in heeft dat het allemaal gaat lukken – yes!-

Bron: NN Marathon Rotterdam

Hoe verder?

De komende weken gaan we onze training voortzetten volgens het schema en hebben mijn vriend en ik ook al een sportief doel voor na de City Run: we hebben ons ingeschreven voor de New York mini marathon Rotterdam, waar we de 10 km gaan lopen. Deze afstand klinkt op dit moment nog erg intimiderend, maar we hebben nog tot half mei de tijd om ons voor te bereiden en het leuke aan het evenement is dat het vooral draait om het goede doel dat centraal staat deze dag, en niet zozeer of je de tijdslimiet haalt. Ik ben trots op onze vastberadenheid: we hebben nog geen trainingen overgeslagen! Hopelijk houden we dit ritme vast en blijven we blessurevrij, zodat we die runs gaan rocken in april en mei. Uiteraard volgt er nog een raceday-verslag als het ons is gelukt, hou zeker de website in de gaten!

Ben jij ervaren met het lopen van de 5km, 10 km of zelfs nog verder en heb jij nog gouden hardlooptips voor mij? Ik kan elke hulp gebruiken en hoor ze heel graag van je via een comment!

Bron omslagfoto: Unsplash

Design en lifestyleDesign en lifestyle

Stephanie (1989) is een geboren en getogen Rotterdamse. Na het afronden van haar studie psychologie heeft ze in allerlei verschillende steden gewerkt en veel gereisd in Europa, maar is ze altijd aan Rotterdam verbonden gebleven. Eerder heeft ze geschreven voor Meisjes aan de Maas, een online magazine over Rotterdamse lifestyle. Ook beheert ze het Instagram account mooisuitrotterdamzuid. Voor Catching Up gaat ze graag op onderzoek uit naar nieuwe en unieke plekken, restaurants en winkels. Verder gaat ze graag het gesprek aan met ondernemers of mensen met een bijzonder verhaal.