Sinds mijn virtuele runs waar je hier meer over kunt lezen en een aantal vijf kilometer wedstrijden zoals de Lansingerland Run ben ik mijn loopafstanden wat aan het verleggen naar 10,55 km, oftewel de kwart marathon. Dit ging helaas niet helemaal zonder slag of stoot: zoals iedereen die wellicht vaker hardloopt kan beamen is het niet alleen een kwestie van gewoon langer of verder lopen. In dit artikel lees je over specifieke hardloopkwalen, het intensiveren van trainingen en enkele indrukken van verschillende hardloopevenementen in Rotterdam en Leiden.

1/4e marathon van Rotterdam

Om mezelf sportief uit te blijven dagen, heb ik dit jaar besloten om mij in te schrijven voor verschillende hardloopevenementen. Na de vijf kilometer loop van Lansingerland Run was het de bedoeling om de City Run te gaan lopen in Rotterdam (4,2km), maar door een samenloop van enige impulsiviteit, meer behoefte aan uitdaging en mooie weersomstandigheden besloten mijn vriend, een vriendin en ik toch om voor de kwart marathon te gaan. We hadden deze afstand allen nog niet gelopen tijdens trainingen, onze verste afstand was ongeveer 7 km. Het vertrouwen dat dit ons ging lukken was initieel een beetje wankel, maar achteraf ging het ons ontzettend goed af! De sfeer tijdens de marathon van Rotterdam was ge-wel-dig, we werden zo aangemoedigd dat we het pas bij de laatste kilometer het wat lastiger kregen, maar we vlogen over het parcours heen. We hadden vooraf besloten om de eerste kilometer rustig aan te doen om onszelf niet op te blazen, en dat was een goede beslissing geweest, gezien we veel mensen onderweg troffen die al na een kilometer moesten stoppen om bij te komen van het tempo of de hitte. Wat we vooral hebben geleerd van deze race is dat het leuk is om genieten van de sfeer, dat rustig aan beginnen soms de sleutel is voor een fijne race, dat je je niet te warm moet aankleden en als je je hier aan houdt, er nog een eindsprint in zit bij de finish!

Singelloop Leiden

Omdat de kwart marathon van Rotterdam naar meer smaakte, besloten we ons in te schrijven voor de halve marathon van Rotterdam in juli 2022. We hebben 14 weken om onze trainingen op te schroeven en om de motivatie er in te houden, besloot ik mee te doen aan de Singelloop van Leiden, die bekend staat om zijn goede sfeer. In de trainingen hier naartoe kreeg ik te maken met de eerste hardloop blessure na een zere knie toen ik net begon, namelijk pijnlijke scheuten in mijn heup en diepe bilspier. Na enkele bindweefselbehandelingen bij de fysiotherapeut en de aanschaf van een paas nieuwe schoenen heb ik mijn trainingen vervolgd met voldoende opbouw en rust nemen. Desondanks was deze run (van 6,9 km) erg zwaar voor mij: door het gedrang vanwege de smalle route en vele deelnemers begon ik te snel en het parcours zat vol met kleine bruggetjes en bochten, waardoor mijn heup/bil blessure al snel opspeelde na enkele kilometers. Mijn hartslag was mega hoog en de laatste twee kilometers heb ik dankzij mijn partner kunnen uitlopen. De les van de dag: liever minder kleding aan dan meer, niet inhalen als je net begint en luister naar je lichaam, maar laat je niet overnemen door negatieve gedachten (´ik kan dit echt niet´). Ondanks dat het zwaar was, was ik wel blij dat ik ook een keer heb meegemaakt dat je je door een zware race heen kan worstelen zonder jezelf voorbij te lopen.

New York Mini Marathon

Sinds de Singelloop ben ik zoekende naar een evenwicht tussen goed rusten en herstellen van langere duurlopen en het opbouwen van de afstanden. Ik heb nog steeds contact met de fysiotherapeut over de heup/bilspier en probeer drie keer per week te trainen, als mijn lichaam dat toestaat. Als ik te veel pijn heb probeer ik meer te fietsen of te wandelen en naar mijn lichaam te luisteren. Hiermee was ik goed voorbereid voor de 10,5 km van de New York Mini Marathon, georganiseerd door het Diabetes Fonds. De start was op een zonnige zaterdagochtend bij hotel New York, met een prachtige route langs de Maas over de brug en door te Maastunnel. Onderweg kwamen we allerlei leuke bezienswaardigheden tegen, zoals een marching band, cheerleaders, muzikanten in de Maastunnels, een Chinese Draak en Amerikaanse politieauto´s. De run was daarmee erg leuk om te doen, maar wederom was het wat zwaar deze keer vanwege de warme omstandigheden en mijn eerste ervaring met schaafwonden door het hardlopen (au!). Gezien de halve marathon in juli plaatsvindt heb ik hier geleerd om vooral veel te blijven drinken en bij hitte echt rustig aan te doen, daar het me niet is gelukt om door te blijven hardlopen, ik moest veel meer pauzes nemen.

Planning

De komende weken zullen in het teken staan van trainen en goed blijven omgaan met mijn klachten, zodat de trainingen ook door kunnen blijven gaan. Tevens ga ik eens kijken voor een hardloop vest waar een waterzak in kan, zodat ik niet zo vaak hoef te stoppen en toch goed blijf drinken tijdens het rennen. Het eerstvolgende hardloop evenement wordt de Run4Daniel in juli, opgevolgd door de halve marathon van Rotterdam eind juli. Hou de site in de gaten voor mijn raceverslagen!

Bron foto´s: Unsplash

Design en lifestyleDesign en lifestyle

Stephanie (1989) is een geboren en getogen Rotterdamse. Na het afronden van haar studie psychologie heeft ze in allerlei verschillende steden gewerkt en veel gereisd in Europa, maar is ze altijd aan Rotterdam verbonden gebleven. Eerder heeft ze geschreven voor Meisjes aan de Maas, een online magazine over Rotterdamse lifestyle. Ook beheert ze het Instagram account mooisuitrotterdamzuid. Voor Catching Up gaat ze graag op onderzoek uit naar nieuwe en unieke plekken, restaurants en winkels. Verder gaat ze graag het gesprek aan met ondernemers of mensen met een bijzonder verhaal.